Veganisten eten plantaardig, maar veganisme omvat meer dan het volgen van een plantaardig dieet. Een veganist eet ook geen plantaardige producten waarbij dieren gebruikt zijn. Denk daarbij aan producten die op dieren getest zijn, of geproduceerd zijn met dierlijke hulpstoffen. Daarnaast eten veganisten uiteraard ook geen vlees, vis, zuivel, eieren, honing, gelatine, dierlijke e-nummers en andere producten waar deze dierlijke producten in verwerkt zitten.

Boek Vegan Vibes

In de introductie van het boek ‘Vegan Vibes’ vertelt diëtist Lisa Steltenpool hoe ze gedurende haar studie Voeding en Diëtetiek (in 2010) in Amsterdam haar vegan avontuur begonnen is. In die tijd was er nog niet zoveel aandacht voor duurzaamheid en in de supermarkt was er maar een klein schap met veganistische voedingsmiddelen. Ze besloot om zich hier helemaal in te gaan verdiepen. Dit is na de boeken de ‘Vegarevolutie’ en ‘Kickstart’ alweer haar derde boek met de focus op plantaardige voeding.

Wat zijn de beweegredenen om vegan te worden

De laatste jaren zijn er voor veel mensen meerdere redenen ontstaan om minder vlees te gaan eten. Sommige mensen zijn zelfs massaal overgestapt op een veganistisch eet- en leefpatroon. Dit vanwege het dierenleed in de veeteelt, de natuur en het milieu (CO2 uitstoot) en ter verbetering van hun gezondheid. In de eerste vier hoofdstukken wordt hier uitgebreid op ingegaan.

Zo eet je gezond vegan

In dit hoofdstuk wordt uitgelegd wat er gegeten kan worden ter vervanging van dierlijke producten zoals zuivel, vlees en vis. Verder worden er voorbeelden gegeven van broodbeleg en tussendoortjes. Alle vitaminen en mineralen worden weergegeven in een tabel met vermelding van de plantaardige voedingsbronnen waarin ze voorkomen. Er wordt aandacht besteedt aan voedingsstoffen waar je extra op moet letten, zoals vitamine B12, D, K, calcium, ijzer, jodium en zink.

Vegan VibesOm alle voedingsinformatie te vertalen naar de praktijk is er in het boek een plantaardige checklist opgenomen die ook gedownload kan worden. Hierop kunt u aanvinken welke en hoeveel voedingsmiddelen u per dag gebruikt heeft uit de productgroepen die belangrijk zijn zoals fruit, groenten, volkoren granen, peulvruchten, plantaardige zuivel, noten/zaden/pinda en avocado, lijnzaad/chiazaad, supplementen en vocht. Omdat de voedingsbehoeften per doelgroep verschillend zijn, wordt daar nog extra uitleg over gegeven. Ook wat u het beste kunt eten bij bepaalde gezondheidsklachten. Het hoofdstuk wordt afgesloten met een Q&A met verschillende voedingsvragen.

Ga de vegan uitdaging aan

Wanneer mensen de stap zetten om vegan te gaan eten, komen ze ineens voor allemaal uitdagingen komen te staan. In dit hoofdstuk worden hier tips voor gegeven en ervaringen gedeeld van andere vegans. Verder vindt u hier een lijst met handige keukenbenodigheden, tips voor het vooraf voorbereiden van maaltijden, een aantal voorbeeldmenu’s en de titels van een aantal documentaires die interessant zijn om naar te kijken over voeding, klimaat, dierenwelzijn en gezondheid.

Recepten in boek Vegan Vibes

In het laatste deel van het boek staan ruim 60 recepten voor o.a. ontbijt, lunch, avondeten en extraatjes. De recepten zijn niet moeilijk te bereiden.